Kríza z roku 2008 zasiahla takmer všetky krajiny sveta. Každý z nás už videl nespočetne veľa čísiel o poklese HDP, zamestnanosti, cien, náladách v ekonomike a iných. Dopyt po rope klesol, celkový predaj spotrebného materiálu zažíval hlboký prepad a automobilový priemysel zachraňovali vlády. Tichým víťazom v kríze sa stali výrobcovia čokolády. Výskumy ukázali, ako výrazne je čokoláda indikátorom zlej ekonomickej situácie. Ľudia sa uchyľujú k jej vyššej konzumácii s cieľom „osladiť“ si život. Ruku na srdce, kto z nás si v ťažkých časom nedoprial doping v podobe čokolády?
Túto záhadnú teóriu dokladujú aj fakty. V USA má na budúci rok dosiahnuť trh s čokoládou obrat 18 mld. dolárov. Aká veľká časť z toho je zásluhou krízy, sa nedozvieme. Rôzne podpory predaja a „nízkokalorické“ čokolády majú určite výrazný vplyv na celkový predaj.
Avšak aj Chorvátsko, krajina s úplne odlišným trhom ako je ten americký, ohlásila výrazný vzrast predaja čokolády od roku 2008. V krajine klesala spotreba väčšiny tovarov a služieb, no čokoládový biznis rastie. Švajčiarski výrobcovia čokolády zaznamenali aj napriek kríze 2 %-ný rast výroby v roku 2008. Celkovo vyrobili a predali 185 000 ton sladkého „pokušenia“.
„Spotrebiteľské návyky kríza zmenila. Ľudia začali uprednostňovať domácu stravu pred reštauráciami, no stále si dopriali maškrtu v podobe čokolády,“ povedal Dean Best, odborník na výživu a stravovanie. Riaditeľ spoločnosti Nestlé – výrobcu čokolády Milka, Peter Brabeck dodáva: „ľudia si nekúpili nové auto a televíziu, tak si doprajú aspoň kúsok čokolády.“
Matúš Grega
matus.grega@investicne.sk
© Investičné Noviny