Takmer všetky z doteraz prijatých opatrení na podporu hospodárskeho ho rastu Brazílie vyšli nazmar. Teraz sa tamojšia prezidentka Dilmah Rousseff (na snímke vpravo) rozhodla prijať balík miliardových opatrení, ktoré majú pomôcť súkromnému sektoru. Ako v stredu oznámila, pomôcť chce chorľavej dopravnej infraštruktúre. “Koncesie na výstavbu a prevádzku 10 000 kilometrov tratí a 7500 kilometrov ciest, budú pridelené súkromným investorom”, povedala Rousseff. Vláda program naplánovala na dobu 5 rokov, pričom ide o investície v objeme 66 miliárd dolárov.
Kvalita ako v Ugande
Práve brazílska infraštruktúra, ktorá sa nachádza v katastrofálnom stave, je jednou z najväčších prekážok k hospodárskemu rastu. Čo sa týka kvality ciest, železníc, prístavov a letísk, sa krajina nachádza až na 104. mieste hneď za Ugandou. S novou iniciatívou vlády sa majú štátne podniky presunúť do rúk súkromného sektora. Rôzne možnosti privatizácie, o ktoré sa Brazília pokúša, sú určite chvályhodným krokom. Aj v tomto prístupe sa terajšia prezidentka výrazne líši od svojho predchodcu.
Rousseff sa už snažila formou podporenia menších pôžičiek povzbudiť spotrebiteľské výdavky. Problémom je, že mnoho brazílskych domácností je predlžených. Správny efekt nepriniesli ani dotačné opatrenia v jednotlivých odvetviach. Problémom však je, že krajina trpí štrukturálnymi problémami, sú tu vysoké náklady na pracovnú silu a nízka produktivita. Centrálna banka prognózuje, že Brazília v tomto roku porastie o 1,8 %. Je to výrazné spomalenie, keďže ešte v roku 2010 bol brazílsky rast na úrovni 7,5 %.
Ako sme dnes informovali, zmodernizovať svoju infraštruktúru sa rozhodla aj India. Ako povedal jej premiér, rozvoj ciest, železníc či energetiky by mal prispieť k lepšiemu ekonomickému rastu krajiny.
No ništ, budeme musieť akosi zabudnúť na dvojciferné hospodárske rasty ako kedysi..Budu podla mna radi keď im tých 60 miliard dopraje aspoň 3 percentá rastu