V posledných dňoch sa v celom mediálnom priestore skloňuje meno Felix Baumgartner a jeho úspech v podobe troch svetových rekordov. Za týmito famóznymi výkonmi stojí svetoznáma značka Red Bull, ktorú každý pozná no len málokto o nej niečo vie.
História tejto rakúskej značky sa paradoxne začala v Thajsku. Tamojší podnikateľ vytvoril receptúru energetického nápoja Kratching Deng (červený býk), ktorý sa tešil úspechu v segmente manuálne pracujúcich a vodičov.
Pre rozšírenie odbytových trhov sa Chaleo Yoovidhya (zomrel v marci tohto roka) dohodol na spolupráci s Dietrichom Mateschitzom. Oficiálne partnerstvo sa zrodilo v roku 1984, cca desať rokov po vzniku nápoja Kratching Deng.
Zrod striebornej plechovky
Kozmeticky upravená receptúra a nový názov Red Bull odštartovali predaj nápoja na európskom a americkom trhu. Pôvodne sa tento nápoj predával v sklenenej fľaši, až následne ho nahradila tradičná strieborná plechovka. Celosvetovo dnes Red Bull dosahuje predaj cca 4,5 miliárd kusov ročne a dosahuje tržby v objeme viac ako 4 miliardy eur.
Red Bull je veľmi špecifická značka produktu. Hlavná podstata úspechu produktu – nápoja by mala byť v jeho chuti a úžitku, ktorý prináša.
Červený býk rozhodne spĺňa tieto atribúty úspechu, na druhej strane však nemá natoľko lepšie postavenie medzi konkurenčnými energetickými nápojmi, pokiaľ ide o spomínanú chuť a úžitok. Napriek tomu je jednoznačne trhovou jednotkou. Prečo?
Bubble
Spoločnosť si jasne vybrala segment trhu – mladých aktívnych ľudí, ktorí chcú žiť život naplno. Tejto cieľovej skupine prispôsobila svoju marketingovú činnosť.
Kreatívne, inovatívne a extrémne formy propagácie vytvárajú dojem, že Red Bull je to, čo kupujú mladí, úspešní a talentovaní ľudia. Táto spoločnosť vytvorila bublinu, ktorá spočíva v tom, že hlavnou činnosťou nie je produkcia statku, ale marketing. Býk nepracuje na zlepšení receptúry alebo rozšírení portfólia o iné nápoje, pracuje na udržaní si hodnoty svojej bubliny.
Verdikt?: Red Bull nevytvoril produkt na základe potrieb zákazníkov, vytvoril si skupinu zákazníkov pre svoj produkt.