1. Začíname prvým bodom, ktorému by ste mali venovať najviac času. Je nim vytvorenie kvalitného zoznamu predpokladov. Pri jeho tvorbe si klaďte otázky – čo si myslím, ako sa bude vyvíjať ekonomika? Budem potrebovať pomoc? Aké produkty majú potenciál a aké nie?
2. Všetky stanovené predpoklady z prvého bodu si naformulujte do troch scenárov – zlý rok, dobrý rok a skvelý rok. Výsledkom nebude len zoznam negatívnych vecí, ktoré sa na vás môžu spoza rohu vrhnúť, ale tiež ašpirácie a ciele, ktoré budú príznačné pre ten najlepší scenár.
3. Pri budovaní rozpočtu využite konzervatívny scenár. Prečo? Musíte sa totiž uistiť, že nenarazíte na žiadne prekvapenie a že vaše predpoklady nie sú príliš optimistické. Aj v dobrých časoch sa na vás môžu vyrútiť problémy – váš kľúčový pracovník odíde do dôchodku či ku konkurencii, naštrbí sa váš vzťah s dodávateľom atď..
4. Ak ste hotový s tretím bodom – tvorbou rozpočtu, vráťte sa späť a znížte svoje príjmy o 10 % a náklady zdvihnite o 10 %. Je nutné počítať s rezervou. Uvidíte, že tento 10 %-ný “poistný vankúš” sa vám ešte bude hodiť!
5. Teraz si vytvorte súvahu, výsledovku a cash-flow, aby ste mali ucelený obraz o svojom majetku a zdrojoch krytia či finančných tokoch.
6. Na záver svoj plán prekontrolujte spolu s účtovníkom a dôvernými poradcami.