Na svet príde úspešný film, ktorý naplní pokladnice miliónmi dolárov, no oficiálne je stále v dlhoch. Tomu sa hovorí „tvorivé“ hollywoodské účtovníctvo, ktoré zo ziskového filmu spraví prepadák.
Možno sa vám to zdá ako vtip, no mnoho príkladov z praxe vám potvrdí, že účtovné machinácie nie sú cudzie ani filmovému priemyslu.
Poďme sa pozrieť, ako to v praxi funguje: Každé filmové štúdio má pre svoj film „extra“ spoločnosť, ktorá zabezpečuje jeho distribúciu a marketing. Štúdio nastaví rozpočet (toto číslo je zvyčajne možné zistiť) pričom sa zároveň zaväzuje, že uhradí aj výdavky nad stanovený limit.
Samozrejme, prvé aj druhé číslo predstavujú výdavok, ktorý je možné započítať do nákladov. Nakoniec prichádza tá najprefíkanejšia fáza, keď filmové štúdio tejto špeciálnej firme platí za množstvo sporných položiek či poplatkov (presne ako pred daňovým priznaním nie len na Slovensku).
Cieľom je začervenať papier
Najlepšie na tom všetkom je, že táto extra distribučná firma a filmové štúdio vlastne patria pod jednú materskú spoločnosť. Výsledkom (a hlavne cieľom) toho všetkého je nizučký zárobok, z ktoré plynie malá daň či provízie pre hercov, režisérov, agentov a investorov. Kým v skutočnosti film generuje pekné zisky, na papieri je hlboko v červenom, za čo môžu nafúknuté distribučné ale aj výrobné náklady.
Príkladom takýchto účtovných trikov sú aj kauzy okolo filmového štúdia Paramount, ktoré riešil aj súd. Štúdio, ktorého kolekcia 29 filmov zarobila 7 miliárd dolárov, odmietalo audit a označilo investorov za netrpezlivých. Jednoducho im nedalo ani cent, pričom sa odvolávalo na vysoké distribučné náklady. Celé sa to nakoniec zakamuflovalo mimosúdnym vyrovnaním.
Foto: vancouverfilmschool
u nas by najväčši problem asi v tom že vačsina hlada naklady viac ako zisky a tak to vyzera cele podnikanie na SK :-/
mayo: s tým môžem len súhlasiť, ale zober si aj to že toto nie je len u nas. Horsie je to napr pri Grekoch ale vôbec by som to nečakala v krajine ako USA!!