USA a Európska únia sa budú snažiť o najväčšiu bilaterálnu dohodu v histórii. Tá by mala priniesť stovky miliárd eur, vytvoriť až 2 milióny pracovných miest, viesť k väčšiemu výberu a nižším cenám v obchodoch.
Reč je o rokovaniach o voľnom obchode medzi Spojenými štátmi a Európskou úniou. Dohoda by mala priniesť zrušenie zostávajúcich ciel a iných prekážok, ktoré sú často ešte dôležitejšie.
Pokiaľ nejaké sadzby cla sú, tak ich výška nie je vysoká, no závažné sú prekážky, ktoré bránia uplatniť sa produktom Európy v USA a naopak. Príkladom je automobilový priemysel, kde USA aj EÚ majú rovnako prísne, avšak výrazne rozdielne bezpečnostné normy. Spor často vzniká aj v otázke poľnohospodárstva, ktoré je zo strany Európskej únie silno dotované.
Len raz za generáciu
Britský premiér David Cameron sa vyjadril, že úspešná dohoda by mala dokonca väčší vplyv ako všetky súčasné ostatné obchodné dohody na svete a takáto dohoda sa podľa jeho vyjadrenia zrodí len raz za generáciu, takže sú rozhodní dotiahnuť ju do úspešného konca.
Priniesť by mala 119 miliárd eur ročne pre hospodárstvo únie, 95 miliárd pre USA a ďalších 100 miliárd eur pre zvyšok sveta.
Zaujímavé a odvážne sú aj termíny, ktoré si lídri stanovili. S rokovaniami nechcú zbytočne čakať a začnú preto už čoskoro.
Prvé kolo rokovaní sa bude konať už budúci rok v júli vo Washingtone. Cieľom je uzavrieť rokovania do konca nasledujúceho roka.
Časový rámec sa v tomto prípade zdá byť veľmi odvážny, nakoľko podobné dohody v minulosti dokonca v menšom rozsahu sa rodili celé roky. Na druhú stranu však treba povedať že neformálne rokovania prebiehajú už niekoľko rokov a je najvyšší čas posunúť ich dopredu.
Predseda Európskej komisie José Manuel Barroso, ktorý rokovania s americkým prezidentom Obamom povedie uviedol, že integrácia hospodárstva EÚ a USA nebude jednoduchá, ale je presvedčený, že sa nájdu presvedčivé odpovede na legitímne otázky.
Ďalší predstaviteľ Európy, predseda Európskej rady zas uviedol, že Európa a Spojené štáty sú spolu chrbticou svetovej ekonomiky a otvorenie priestoru dá ďalšie príležitosti pre podniky aj spotrebiteľov a je preto výsledkom obyčajného zdravého rozumu.