1. Barter
Zrejme nie je potrebné tento pojem bližšie vysvetľovať. Možností, ako barter využiť v praxi, je mnoho. Napr. ako softvérový odborník pomôžete finančnému poradcovi nastaviť jeho systém v notebooku, pričom on vám poskytne zdarma daňové poradenstvo. Alebo, zhotovíte webový portál miestnym tlačiarňam, ktoré vám na oplátku vyhotovia reklamné prospekty a vizitky.
2. Outsourcing
Samozrejme, zamestnanci sú podstatným prvkom podnikania, no sú to práve mzdové náklady a odvody, ktoré začínajúcej firme podlomia kolená. Riešením je outsourcing práce, čiže najímanie nezávislých dodávateľov, ktorí vám danú prácu vyhotovia za vopred dohodnutú cenu.
3. Zdarma reklama
Možno si to spočiatku neuvedomujeme, no existuje viacero efektívnych ciest, ako svoj biznis spropagovať úplne zdarma. Nemusíte hneď volať do rádia či kupovať drahú printovú reklamu. Ešte predtým vyskúšajte rozbehnúť sociálne siete, spropagovať svoj web/eshop cez katalógy, PR články alebo prostredníctvom jednoduchého reklamného nápisu na aute. Taktiež zbierajte e-mailové adresy a šírte svoje podnikanie aj offline.
4. Voľný softvér
Ak hovoríme o úsporách v podnikaní, nemôžete vynechať ani softvér s voľnou licenciou. V niektorých prípadoch nie je nutné kupovať drahý softvér, keďže k dispozícii je aj bezplatná alternatíva. Zdarma nenájdete len rôzne editory (či už textové alebo grafické) ale aj CRM systémy či aplikácie na faktúry.
5. Úspora na réžii
Aj keď to prináša prestíž, niekedy je zbytočné platiť za nadrozmerné kancelárie, ktoré sídlia na lukratívnej adrese. Samozrejme, niektoré druhy podnikania si to priam vyžadujú, no niekedy nám stačí podnikať aj od „kuchynského stola“. Zoberte si také americké startupy, ktoré začínajú v rodičovskej garáži.
Značnú úsporu vedia priniesť aj coworkingové centrá, kde sa s priestorom delíte s inými podnikavcami. Nezabúdajte – každé ušetrené euro môžete investovať späť do podnikania.
6. Hľadajte najnižšiu cenu
Aj dodávatelia sú len ľudia a dá sa s nimi rozumne dohodnúť. Najmä v posledných rokoch sú podobne ako všetci ostatní účastníci trhu pod ekonomickým tlakom, takže ak chcú prežiť, musia vylepšiť svoje ponuky. Možno vám vedia ponúknuť špeciálne zľavy pri väčšom odbere alebo dlhšej viazanosti – udržujte s nimi dobré vzťahy, preukážte im lojalitu a uvidíte, že s vami radi podiskutujú o cenových zvýhodneniach.