Ekonomika eurozóny v uplynulých troch mesiacoch do septembra rastie aj naďalej neuspokojivým pomalým tempom, avšak s niekoľkými náznakmi, že by mohli prísť lepšie časy. Vyplýva to z posledných prieskumov nákupných manažérov vo výrobnom odvetví ako aj v sektore služieb.
Ekonomika eurozóny spomalila v druhom kvartáli tohto roka a nezdá sa, že by obnovila jej stratenú hybnú silu v treťom štvrťroku. Tento stav signalizuje, že Európska centrálna banka (ECB) zrejme bude musieť rozšíriť svoj program nákupu dlhopisov, ktorý má skončiť v marci 2017 a je zameraný na zvýšenie inflácie s cieľom tesne pod 2 %.
Indikátor inštitútu Markit, ktorý sleduje mieru podnikateľskej aktivity v súkromno sektore (známy ako kompozitný index nákupných manažérov) v septembri klesol na úroveň 52,6 bodov z augustovej úrovne 52,9 b., čo predstavuje najnižšiu úroveň za posledných 20 mesiacov. Každopádne, hodnoty indikátora nad 50 bodov indikujú rast podnikateľskej aktivity.
Navyše, Európsky štatistický úrad avizoval, že za obdobie júl až august maloobchodné tržby v eurozóne klesli o 0,1%, a boli len o 0,6% vyššie ako v rovnakom období minulého roka. Išlo o najslabší medziročný rast maloobchodný predajov od júla 2014. Eurostat tiež znížil svoj odhad medzimesačného rastu v júli na 0,3% z predošlých 1,1%.
“Spomalenie ekonomického rastu v celom regióne sčasti odráža zvýšenú opatrnosť medzi jednotlivými podnikmi, pokiaľ ide o ich výdavky brzdené obavami o ekonomický výhľad a mnohokrát aj politickou neistotou,” uviedol Chris Williamson, IHS Markit hlavný ekonóm.
Glaciálne tempo ekonomického oživenia neteší ECB, ktorá už schválila niekoľko stimulačných balíčkov od júna 2014. Súčasťou opatrení je okrem nákupov vládnych a korporátnych dlhopisov aj negatívna depozitná úroková sadzba.
Prieskum nákupných manažérov však priniesol aj povzbudzujúcu správu pre tvorcov politiky ECB, pretože firmy zastavili znižovanie cien po 11 mesiacoch poklesu. Avšak schopnosť centrálnej banky dosiahnuť svoj inflačný cieľ zostáva neistý, a to z dôvodu, že nenastal silnejší ekonomický rast a spotrebiteľský dopyt.