Veľa ľudí v Európe a USA nikdy nepočula o spoločnosti Xiaomi. Táto firma bola založená v roku 2010 a je jednou z najrýchlejšie rastúcich technologických firiem v Číne. Spoločnosť predložila ešte 3.mája Hongkonskej burze žiadosť o vstup na burzu. IPO, teda prvá verejná ponuka akcií, sa uskutoční na začiatku júla.
Vstup spoločnosti Xiaomi na burzu bude najväčšou udalosťou tohto roka na akciovom trhu. Táto verejná ponuka predstavuje symbol obrích čínskych ambícií, pretože pôjde o vôbec prvé IPO podľa nového čínskeho zákona o cenných papieroch. Začiatok obchodovania sa očakáva 9.júla.
Spoločnosť Xiaomi sa často označuje za čínsky Apple a je štvrtým najväčším čínskym výrobcom mobilných telefónov. Za prvý štvrťrok 2018 vykázalo Xiaomi veľmi zaujímavý rast výnosov, medziročne až o 85,7 percenta. Hlavnými trhom Xiaomi je samozrejme Čína, ale aj India. Pre porovnanie, Apple sa dlhé roky snaží presadiť v Indii, avšak jeho trhový podiel predstavuje len 2,8 percenta, čo stačí len na deviatu priečku v predaji smartfónov. Xiaomi v prvom kvartáli tohto roka obsadilo v Indii prvú priečku s 31 percentným trhovým podielom.
Segment smartfónov predstavoval v roku 2017 pre Xiaomi 70% tržieb, avšak segment IoT a internetové služby v posledných rokoch rýchlo rastú, preto Xiaomi znížilo svoju závislosť na jednej kategórii produktov. Spoločnosť rozšírila svoje portfólio o mnohé nové kategórie: inteligentné televízory, prenosné počítače, domáce reproduktory, inteligentné routery, slúchadlá, čističe vzduchu, robotické vysávače a mnoho ďalších produktov.
V roku 2017 spoločnosť Xiaomi získala 28% svojich príjmov z krajín mimo Číny a očakávame, že tento trend v rozširovaní v susediacich krajinách bude pokračovať.
Domáci investori
Podľa spravodajských zdrojov sa spoločnosti China Mobile a Qualcomm dohodli, že získajú podiel v spoločnosti Xiaomi a stanú sa tak zásadnými investormi. Vzhľadom k možnej eskalácii prípadnej obchodnej vojny s USA sa Xiaomi pravdepodobne rozhodlo neriskovať oneskorenie svojho vstupu na burzu vo chvíli, keď nálada na trhu ovplyvňuje ceny. Noviny South China Morning Post si kladú otázku, prečo sa Xiaomi označuje ako internetová spoločnosť.
Tento posledný bod je pravdepodobne marketingovým ťahom s cieľom zvýšiť ocenenie, pretože fakty sú jednoznačné: spoločnosť Xiaomi v súčasnosti profituje hlavne na hardvéri, ale budúce zisky si chce zabezpečiť prostredníctvom online služieb na svojich smartphonoch a ďalších produktoch.
Podľa agentúry Bloomberg sa na IPO zúčastnia aj významní investori ako George Soros, Hillhouse Capital a Capital Group Companies.
Vysoké ocenenie
Xiaomi, ešte pred predložením žiadosti o vstupe na burzu, uvádzala trhovú hodnotu 100 miliárd dolárov. Tieto čísla boli jednoznačne nerealistické a prehnané. Na základe aktuálnych podrobností z IPO je hodnota spoločnosti 76,1 miliardy dolárov. Predaje spoločnosti dosahujú výšku 26,3 miliardy dolárov, zisk pred zdanením, úrokmi a odpismi (EBITDA) sa v tomto fiškálnom roku očakáva na úrovni 1,41 miliardy dolárov. Ohodnotenie spoločnosti EV/EBITDA sa očakáva na úrovni 54,1, čo je stále veľmi vysoké číslo. Pre porovnanie, ohodnotenie (EV/EBITDA) Facebooku vo fiškálnom rok 2018 je 15,1.
Agresívne ohodnotenie samozrejme vyvoláva obavy, pretože aj najmenšie sklamanie týkajúce sa rastu a výnosov spoločnosti by mohlo spôsobiť výrazné cenové pohyby akcií. Aj prebiehajúca obchodná vojna medzi USA a Čínou by mohla významne ovplyvniť výhľad spoločnosti Xiaomi.
Peter Garnry, akciový stratég Saxo Bank