Finančné a spotrebiteľské spoločnosti zverejnili za 3. kvartál najlepšie výsledky zo všetkých a sú nateraz víťazmi krízy z hľadiska rastu výnosov. Spotrebný priemysel dokonca oproti minulému roku dokázal zvýšiť aj svoju prevádzkovú maržu v čase, kedy je kompresia marže hlavnou témou. Firmy totiž čelia bezprecedentnému mzdovému tlaku a v niektorých odvetviach sú náklady na materiál čoraz vyššie.
“Ak sa bližšie pozrieme na 24 priemyselných skupín, vidíme, že odvetvia orientované na spotrebiteľov, ako sú tovary dlhodobej spotreby a odevy, tovar pre domácnosť a osobnú spotrebu, zaznamenali medzikvartálne najvyšší rast výnosov,” hovorí odborník Saxo Bank na akciový trh, Peter Garnry.
Firmy v oblasti starostlivosti o telo a domácnosť zaznamenali skok až o 254 bázických bodov v EBIT marži, čo naznačuje silu odvetvia v časoch vysokej inflácie a tlakov na vstupné náklady. To je podľa Garnryho niečo, za čo sú investori ochotní zaplatiť vysokú cenu. Medzi najúspešnejšie firmy tak patria Procter & Gamble, L’Oreal či Unilever.
Naopak, medzi najväčších porazených patria v 3. štvrťroku polovodiče, médiá a zábava s poklesom marže o 414 bodov a 508 bodov. Významne tomu “napomohla” Meta s prehnanými investíciami do Metaverza.
Kým energetické spoločnosti zaznamenali v 3. štvrťroku pokles medzikvartálnych tržieb a tiež mierne nižšiu EBIT maržu, táto skupina stále vyniká a je zďaleka najvýkonnejšia. “Je to jediná priemyselná skupina, ktorá za posledných 12 mesiacov zaznamenala rast vyjadrený v USD. Energetické spoločnosti sú na tom stále skvelo, ich fundamenty sa však v 3. štvrťroku mierne zhoršili,” dodáva odborník Saxo Bank.