Akcie majú za sebou ťažký týždeň. Fed ani ECB nezmiernili svoju úrokovú politiku, čo otriaslo naratívom o zmierňujúcej sa inflácii, ktorá poháňala akciový trh od 10. novembra, teda zverejnenia údajov o októbrovej inflácii v USA. Ťažký týždeň mali najmä európske akcie kvôli vysokým cenám elektriny. Môže za to slabší vietor poháňajúci veterné elektrárne, ktorý nevial dostatočne silno. A do toho trh nebol pripravený na to, že ECB do dynamiky recesie úrokové sadzby ešte zvýši.
Vysoké ceny energií v Európe začínajú podľa riaditeľa divízie komponentov Volkswagen Thomasa Schmalla negatívne vplývať dopyt po elektromobiloch. Obdobná sitácia sa prejavuje už aj v Číne. Európa a Čína sú pritom dva najväčšie svetové trhy pre elektrické automobily. Obavy z dopytu po nich sa odrazili aj vo výkone tematického koša zelenej transformácie Saxo Bank, ktorý minulý týždeň klesol najviac, až o 5,8 %, čím sa celkový tohtoročný výnos dostal na -50,7 %. Ide o tretí najslabší výkon v tomto roku spomedzi všetkých tematických košov Saxo Bank. „Vysoké ceny elektriny zelenú transformáciu spomaľujú,“ hovorí Peter Garnry, hlavný akciový stratég banky.
Tesla ako najživší článok na trhu elektromobility klesla o 11 %. „Tesle sa v USA darí vďaka zmenám v dopyte na iných trhoch doháňať nevybavené objednávky,“ komentuje Garnry. Firma navyše vybudovala medzičasom veľké množstvo nových výrobných kapacít. Na druhej strane dopyt v Európe a Číne klesá. Podľa Garnryho sa v USA časť dopytu presunula do roku 2023. Môže za to nový zákon umožňujúci od nového roka čerpať daňovú úľavu vo výške 7 500 dolárov. „Tesle hrozí, že v budúcom roku bude musieť znížiť ceny, aby udržala dopyt na úrovni využívajúcej celú svoju výrobnú kapacitu. To by mohlo v roku 2023 spôsobiť pokles marží a negatívne tak ovplyvniť ziskovosť firmy,“ dodáva akciový stratég Saxo Bank. Dodáva, že v odhadoch analytikov to ešte ale nevidieť.