Od začiatku pandémie prežíva Adidas nočnú moru, motá sa od problému k problému a zaostáva za svojím konkurentom, americkou spoločnosťou Nike. Problémy firmy odštartoval lockdown, pokračovalo to ťažkosťami v dodávateľských reťazcoch, prepadom v Číne a v októbri vyústili do ukončenia úspešnej spolupráce s rapperom s Yem (Kanye West) po jeho antisemitských vyjadreniach. Adidas výrazne zvýšil svoje obchodné riziko tým, že umožnil, aby sa kolekcia Yeezy stala dominantnou súčasťou prevádzkových príjmov.
Nemecká spoločnosť Adidas oznámila, že v roku 2023 očakáva prevádzkovú stratu 700 miliónov eur, nakoľko výrobca športového oblečenia sa rozhodol nepredávať svoje zásoby produktov z kolekcie Yeezy až do ukončenia revízie. Adidas ukončil svoje partnerstvo s Yem v októbri 2022 kvôli jeho antisemitským vyjadreniam. Ušlé tržby Adidas vyčíslil na 1,2 miliardy EUR v roku 2023.
Ak sa Adidas rozhodne nevyužiť existujúce položky od Yeezy v inventári a predať ich pod vlastnou značkou Adidas, bude musieť zásoby odpísať. V dôsledku toho by jeho prevádzkový príjem klesol o ďalších 500 miliónov EUR.
Ukazuje sa však, že Yeezy je len časť problému a v Adidase toho zrejme nefunguje ďalekoho viac. „Ak odstránite jeho vplyv na prevádzkové príjmy, firma by sa tento rok sotva dostala nad hranicu rentability. To je v ostrom kontraste s predchádzajúcimi rokmi. Jedna vec je, že manažment dovolil, aby sa jedno partnerstvo podieľalo na príjmoch takým veľkým podielom, čím narástlo obchodné riziko, no inou vecou je byť na hrane rentability,“ hovorí Peter Garnry, šéf akciových stratégií Saxo Bank. Dodáva, že vyzerá to tak, že v Adidase niečo veľmi zásadné nefunguje.
Garnry ako dôkaz ponúka porovnanie výsledkov Nike s Adidasom, v ktorom, ako vidieť, ťahá Adidas za „kratší koniec“ „Adidas výrazne zaostáva za Nike v raste tržieb, čo začalo ešte pred problémami s Yeezy. Súčasťou toho sú klesajúce tržby v Číne v nadväznosti na komentár spoločnosti Adidas o bavlne Xinjiang v súvislosti so západnými sankciami voči Číne. Tieto komentáre v kombinácii s rastúcou domácou výrobou športového oblečenia v Číne a čínskymi spotrebiteľmi vyberajúcimi si lokálne značky, výrazne ovplyvnili podnikanie firmy Adidas,“ hovorí odborník Saxo Bank.
Adidas dosahuje len 45 % tržieb Nike, pričom rastúce problémy nútia značku poponáhľať sa s nájdením riešenia. „Musia rýchlo dobehnúť zameškané, inak riskujú, že im vlak ujde a Nike už nikdy nedobehnú,“ dodáva Garnry.