Keď automobilka Tesla v polovici januára prikročila k zníženiu cien svojich áut o 20 %, vyzeralo to ako vtip, keďže americký výrobca elektromobilov operuje s 25 % hrubou maržou. „Vyzeralo to tak, že dôvodom sú vyššie zásoby v 4. štvrťroku v dôsledku nižšieho dopytu kvôli vyšším cenám elektriny na mnohých kľúčových trhoch. No ukázalo sa, že skutočnou príčinou bola vysoko riskantná stávka Elona Muska a jeho manažérskeho tímu na pokles cien lítia,“ hovorí akciový stratég Saxo Bank Peter Garnry.
Približne v polovici novembra minulého roka sa cena 99,5 % uhličitanu lítneho z Číny vyšplhala na 598 000 CNY za tonu. V čase, keď Tesla prijala toto rozhodnutie, boli ceny uhličitanu lítneho nižšie oproti minulo novembrovému maximu o 20 % a odvtedy už celkový pokles dosiahol 34 %, čo Tesle kompenzuje stratu marže. Stávka americkej automobilky sa zatiaľ vypláca, avšak riziká pre jej ziskovosť zostávajú vysoké.
Jedným z dôvodov poklesu ceny uhličitanu lítneho je, že na trhu sa zvyšuje ponuka. CATL, najväčší čínsky producent batérií sa tiež rozhodol znížiť ceny, čím síce znižuje maržu vo svojej ťažobnej divízii, ale znižuje ceny svojich batérií a paliva.
Elon Musk už koncom minulého roka opakovane vyjadril svoju frustráciu z cien uhličitanu lítneho a z vysokých marží, ktoré rafinérie lítia dosahujú. Zároveň vyzval podnikateľov, aby vstúpili do tohto odvetvia.
Graf: Vývoj cien lítia