Technologická spoločnosť Apple predstavila svoj prvý veľký nový produkt od uvedenia Apple Watch v roku 2015. Ide o zostavu pre zmiešanú realitu s názvom Vision Pro. Headset s cenovkou 3 499 dolárov je možné jednoducho prepínať medzi režimom plnej virtuálnej reality a rozšírenej reality, ktorá umožňuje vnímať aj okolie. Prvým z veľkých obsahových partnerov je Disney so svojou streamovacou službou Disney+ .
Generálny riaditeľ Apple Tim Cook pri predstavení Vision Pro uviedol, že „znamená začiatok novej éry výpočtovej techniky“ a analytici sa poponáhľali a zvýšili potenciál výnosov Vision Pro na hodnotu rovnajúcej sa približne 10 % tržieb v priebehu nasledujúcich 5-10 rokov. „To predstavuje zhruba 50 miliárd dolárov a približne 15 až 20 miliárd dolárov v podobe cash flow, čo je zmysluplný prírastok k celkovému generovaniu cash flow spoločnosti Apple,“ vysvetľuje Peter Garnry, akciový stratég Saxo Bank. Vision Pro má vlastný operačný systém VisionOS, ktorý je navrhnutý pre priestorové aplikácie, vrátane priamej podpory softvéru herného enginu Unity.
Z reakcie trhu sa dá vyčítať, že úplne nevie, ako túto príležitosť naceniť. Počiatočná cenová reakcia bola pozitívna, ale následne došlo podľa Garnryho ku korekcii. Vzrástla aj cena akcií Disney. Najväčší zisk dosiahol herný engine Unity, ktorý si ho zatiaľ aj drží, keďže Vision Pro môže potenciálne vytvoriť úplne novú obchodnú líniu pre Unity. Celkovo sa dá povedať, že trh stále váha a volí vyčkávací režim, aspoň čo sa týka akcií samotného Apple. „Aj keď je Vision Pro od spoločnosti Apple určite významným technologickým počinom využívajúci maximálne možnosti súčasných technológií, je stále ťažké si predstaviť, že predstavuje pre spotrebiteľov nevyhnutnosť, ale samozrejme sa môžeme mýliť. Veľkou otázkou, ktorú si pravdepodobne dnes kladie akciový trh, je, či jeho cena nie je príliš píliš vysoká na to, aby odštartovala „novú éru výpočtovej techniky“,“ hovorí Peter Garnry zo Saxo Bank.
Čo je však zjavné, že reakcie recenzentov tohto produktu sú optimistickejšie ako trhy a analytici. Zhodujú sa, že Apple predbehol všetky ostatné AR/VR headsety na trhu, vrátane tých od Meta. Prirovnávajú to k tomu, ako keby ste si nasadili Apple Watch na hlavu, pričom sú doň mnohé aplikácie a funkcie vintegrované do príjemného zážitku.
Ľudia z odvetvia sú z produktu rovnako nadšení. Rony Abovitz, bývalý spoluzakladateľ a šéf Magic Leap hovorí, že „všetky ostatné firmy podnikajúce vo virtuálnej realite majú veľký problém, pretože Apple zvýšil latku“. Zatiaľ čo Meta chce vytvoriť Metaverse, Apple ide inou cestou. Ich headset s rozšírenou realitou ju umiestňuje skôr do súčasnej reality než do vytvárania novej.
Hodnota Apple predstavuje 385 miliárd dolárov, preto si spoločnosť musí dôkladne premyslieť každý produkt, ktorý uvedie na trh, aby mal dosť veľký výnosový potenciál. Apple Watch predstavuje pre firmu biznis v hodnote 14 až 18 miliárd dolárov ročne. No hoci je táto kategória sama osebe veľkým biznisom, zďaleka to nie je to, v čo Apple dúfal. A taktiež to nie je tým, čo kapitulovalo firmu na pozíciu kráľa/kráľlovnej akciového trhu od roku 2015. Tým je silný segment služieb zahrňujúci Apple Cloud, Apple TV, Apple App Store, Apple Music, Apple Arcade a Apple Fitness+.