V minulom štvrťroku bolo do celého sveta dodaných 1,54 milióna batériových elektromobilov od 15 výrobcov automobilov, čo predstavuje nový rekord. Od začiatku roku 2020 sa na našich cestách pohybuje už viac ako 10 miliónov týchto vozidiel. Podiel spoločnosti Tesla na trhu sa znížil z odhadovaných 67 % v prvom štvrťroku 2020 na približne 30 % v druhom štvrťroku 2023, čo je takmer totožné s úrovňou z minulého roku. Približne tretinový podiel na trhu predstavuje fascinujúce číslo, nakoľko je približne trojnásobkom súčasného globálneho podielu spoločnosti Toyota.
Kombinovaná trhová hodnota 22 najväčších výrobcov automobilov na svete (výrobcovia elektrických vozidiel a výrobcovia áut so spaľovacích motorom) vzrástla na dnešných 1,9 bilióna USD z 0,7 bilióna USD v decembri 2015, čím prekonala rast globálnej výroby automobilov za rovnaké obdobie.
„Naznačuje to, že investori stále počítajú s tým, že marža batériových áut bude v budúcnosti vyššia ako je marža spaľovacích áut. Tento predpoklad je zároveň stále jedným z najväčších kľúčových rizík pre investorov do Tesly a ďalších výrobcov elektromobilov,“ upozorňuje akciový stratég Saxo Bank Peter Garnry.
Kumulatívny počet batériových áut v objeme 10,3 milióna znižuje dopyt po rope o 0,28 mil. barelov za deň. Kľúčovým inflexným bodom pre trh s ropou bude, keď ročné zníženie dopytu po rope pochádzajúce z nových batériových elektromobilov dosiahne 1 Mb/deň, čo je zhruba odhadovaný ročný nárast dopytu po rope. „Súčasný 12-mesačný kĺzavý pokles dopytu po rope kvôli novým batériovým autám dosahuje úroveň okolo 0,14 Mb/deň, čo by znamenalo, že dopyt po rope dosiahne svoj vrchol zhruba o 3-4 roky,“ dodáva expert Saxo Bank.
Tento trend sa odrazil aj v hodnote akcií spoločnosti Tesla. Tesla zažila výnimočný rok v porovnaní s očakávaniami na začiatku roku, keď zazneli varovné signály o možnej recesii v dôsledku rastúcich úrokových sadzieb. Hoci ceny jej akcií poklesli o viac ako 20 % z júlových maximálnych hodnôt na úroveň 300 USD, stále sú o pôsobivých 89 % vyššie ako pred rokom. Vzhľadom k tomu, že Tesla je stále vnímaná viac ako technologická firma než ako klasický výrobca automobilov, akcie spoločnosti Tesla sa pohodlne usadili v letošnej rally v oblasti umelej inteligencie. K tomu prispelo aj nepretržité zrýchľujúce sa tempo rastu predaja elektrických vozidiel.
Akciám Tesly pomohlo agresívne znižovanie cien začiatkom roka. Za znižovaním cien stáli pravdepodobne dva hlavné faktory. Prvým je cena uhličitanu lítneho v Číne, ktorá rapídne klesala, čím sa znížili náklady na lítium-iónové batérie. Druhým sú vyššie úrokové sadzby na pôžičky na nové autá (okolo 7,5 % – 8 % v porovnaní s dlhodobým priemerom 5%) ktoré znížili dopyt, čo spôsobilo nárast zásob v Tesle. „Následne sa rozbehol hype okolo umelej inteligencie a prišli dohody s ďalšími výrobcami automobilov, aby prijali ich technológiu nabíjania ako priemyselný štandard, čo sa tiež pozitívne premietlo do cien akcií,“ komentuje vývoj Peter Garnry.
Podľa neho nedávny pokles akcií Tesly spôsobil výhľad, že úrokové sadzby naďalej zostanú vysoké, čo bude naďalej znižovať dopyt po autách. Sú tu tiež obavy, že globálna ekonomika sa dostáva do prostredia stagflácie, čo nie je dobrá správa cyklické sektory, vrátane automobilového. Aj problémy čínskej ekonomiky sú pre Teslu zlou správou, pretože čínsky trh je pre elektromobilitu dôležitý. „Tesla len za tri dno oznámila hneď dve zníženia cien v Číne a hoci to môže signalizovať dôveru v to, že ceny uhličitanu lítneho majú opäť klesnúť, môže to byť rovnako aj znakom toho, že čínsky trh je slabší, ako sa odhadovalo, alebo že konkurencia naberá na sile,“ dodáva expert Saxo Bank. V každom prípade marže zostávajú nízke už od 1. štvrťroka 2022, keď hrubá marža a EBITDA marža dosiahli 29,1 % a 23,9 % v porovnaní s 18,2 % a 14,3 % v 2. štvrťroku 2023.