Spoločnosť Amazon, ktorá sa pôvodne zaoberala predajom kníh na internete, je dnes globálnym technologickým obrom, ktorý zmenil spôsob, akým nakupujeme. Je až neuveriteľné, že spoločnosť, ktorú v roku 1994 Jeff Bezos rozbiehal vo svojej garáži, je dnes najväčším online predajcom na svete a hlavným hráčom v odvetviach ako cloud computing, zábava a umelá inteligencia.
V tomto článku sa pozrieme na aktuálnu cenu akcií Amazonu, históriu spoločnosti a taktiež na to, ako sa dajú nakúpiť akcie Amazon.
Cena akcií Amazon
Na grafe nižšie je zobrazená aktuálna cena akcií Amazon.
V čase publikovania tohto príspevku (26. marec 2024) sa akcie Amazon obchodujú za 179,77 USD, čo je za posledných 12 mesiacov nárast o viac ako 83 %.
Keď sa pozrieme do histórie, zistíme, že v období dotcom bubliny zažili akcie naozaj divoké časy. Kým pred spľasnutím internetovej bubliny sa akcie v roku 1999 obchodovali za 113 dolárov, po masívnom výpredaji sa dostali na 5,51 USD. Samozrejme, akcie Amazonu v tom neboli samé, keďže pokles postihol celý technologický sektor. Trvalo približne 10 rokov, kým sa akcie dostali na hodnotu, ktorú mali pred prasknutím dot-com bubliny.
Inak povedané, investori Amazonu, ktorí nakupovali na vrchole internetovej horúčky, museli čakať 10 rokov, aby dosiahli zisk zo svojich počiatočných investícií. Pokiaľ ale akcie držia naďalej, urobili dobre – 1000 USD investovaných do akcií Amazonu na vrchole dot-com mánie by dnes malo hodnotu približne 50-tisíc dolárov.
História Amazonu
Spoločnosť bola založená 5. júla 1944 Jeffom Bezosom. Mnoho ľudí nevie, že pôvodný názov firmy bol Cadabra (zo slova Abracadabra). Jeffa Bezosa ale od názvu odhovoril prvý právnik Amazonu, Todd Tarbert, ktorý ho presvedčil, že meno znie príliš podobne ako „Cadaver“ (najmä po telefóne).
Neskôr, keď Jeff Bezos listoval slovník, natrafil na slovo Amazonka – a práve tento názov považoval za najvhodnejší, nakoľko predpokladal, že jeho internetový obchod sa stane najväčším na svete – podobne ako je Amazonka najväčšou riekou na planéte.
Bezos nikdy nechcel zostať len pri predaji kníh a veril, že bude obchodom všetkého, čo sa mu aj podarilo. Spoločnosť v roku 1998 rozšírila svoju ponuku o počítačové hry a hudbu a na prelome tisícročia sa Amazon rozhodol aj pre predaj spotrebnej elektroniky, softvéru, domácich potrieb, hračiek, hier a mnoho ďalších produktov.
Jeff Bezos od samého začiatku kládol dôraz na rýchly rast, čoho sa drží dodnes. Amazon skutočne rýchlo rástol a už 2 týždne po tom, ako vstúpil na trh, dosahoval týždenné tržby 20-tisíc USD. Už počas prvého roka fungovania Amazon posielal zásielky do všetkých amerických štátov a ďalších 40 krajín sveta.
Dňa 15. mája 1997 Amazon vstúpil na burzu (IPO) s cenou akcií 18 USD a obchodoval sa pod symbolom AMZN na burze NASDAQ. Krátko po IPO Amazon evidoval viac ako milión zákazníkov a do konca roku 1999 mal zastúpenie vo viac ako 150 krajinách. V tom čase do celého sveta dodával cez 20 miliónov produktov.
V roku 2000 Amazon vytvoril svoje ikonické logo so šípkou v tvare úsmevu, ktorá sa tiahne od písmena A po písmeno Z. To zároveň naznačuje, že spoločnosť ponúka široký sortiment produktov (od A po Z).
Jeff Bezos pôsobil ako generálny riaditeľ Amazonu až do roku 2021, kedy sám odstúpil a jeho miesto obsadil Andy Jassy. Jassy, ktorý v Amazone pracuje už od roku 1997, bol v rokoch 2016 až 2021 generálnym riaditeľ divízie AWS. Bezos zostáva výkonným predsedom spoločnosti.
Podnikanie Amazonu
Amazon je najväčším internetovým predajcom, no okrem toho sa rozrástol aj do iných podnikateľských oblastí ako je cloud computing či digitálna reklama. Ako uvádza server Investopedia, Amazon svoje podnikanie delí do troch hlavných segmentov, ktoré sú označované:
- Severná Amerika
- Medzinárodný segment
- AWS
Prvé dva segmenty (Severná Amerika a Medzinárodný) označujú geografické členenie maloobchodného predaja a segment AWS je označením cloudovej divízie Amazon Web Services (AWS).
Hlavným zdrojom príjmov spoločnosti zostáva maloobchodný predaj, pričom najväčší podiel na maloobchodných tržbách má segment Severná Amerika. Do maloobchodnej činnosti patria aj príjmy od predajcov tretích strán, ktorým Amazon umožňuje predávať ich produkty na svojej platforme a berie si za predaj províziu.
Hlavné produkty spoločnosti
Aj keď si mnohí z nás pod Amazonom predstavia najmä elektronický obchod, spoločnosť má v portfóliu oveľa viac produktov. Poďme sa na ne pozrieť:
Amazon Marketplace
Platforma Amazon Marketplace, ktorá bola spustená v roku 2000, umožňuje maloobchodníkom tretích strán prezentovať a predávať svoje produkty spolu s položkami Amazon. To viedlo k spestreniu ponúkaných produktov a menším firmám to poskytlo príležitosť na oslovenie nových zákazníkov.
Amazon Web Services (AWS)
Platforma Amazon Web Services bola spustená v júli 2002 a spočiatku ponúkala len menšie nástroje a služby využívajúce cloudové technológie. Dnes AWS ponúka množstvo nástrojov pre podniky a jednotlivcov na vytváranie a správu vlastných aplikácií a služieb na internete. AWS poskytuje širokú škálu služieb cloud computingu, ako je okrem iného výpočtový výkon, úložisko, databázy, analytika a strojové učenie. V roku 2017 Amazon získal niekoľko spoločností, aby posilnil svoje podnikanie v oblasti AWS – ide napr. o spoločnosť GameSparks, Thinkbox Software a Harvest.ai.
Amazon Prime
V roku 2005 Amazon predstavil svoje predplatné Amazon Prime, členstva, ktoré ponúka bezplatnú dvojdňovú dopravu v rámci susediacich krajín USA za paušálny ročný poplatok 79 USD. Postupne program spustil aj v ďalších krajinách.
Členstvo Amazon Prime v Nemecku, Spojenom kráľovstve, Kanade, Indii a Spojených štátoch tiež poskytuje službu Amazon Video, okamžité streamovanie vybraných filmov a televíznych relácií bez dodatočných nákladov.
Spotrebná elektronika
Amazon má v portfóliu produktov aj niekoľko vlastných elektronických zariadení. V novembri 2007 spoločnosť predstavila svoju elektronickú čítačku Kindle, ktorá užívateľom umožňuje prehliadať a tiež sťahovať e-knihy a iné digitálne médiá. Od júla 2014 je v obchode Kindle Store k dispozícii viac ako 2,7 milióna elektronických kníh.
V septembri 2011 Amazon oznámil vstup na trh s tabletmi, keď predstavil zariadenie Kindle Fire s upravenou verziou operačného systému Android.
V apríli 2014 Amazon uviedol na trh set-top box Amazon Fire TV, zariadenie, ktoré je odpoveďou na konkurenčné produkty Apple TV alebo Chromecast od spoločnosti Google. Toto zariadenie umožňuje streamovanie videí zo stránok, ako je vlastná streamovacia služba Amazon, ako aj z iných, napríklad Netflix.
Výsledky Amazonu za 4Q 2023
Amazon za celý rok 2023 vykázal čistý zisk 30,4 miliardy dolárov, čo je nárast oproti strate 2,7 miliardy dolárov v roku 2022.
Za tri mesiace končiace v decembri (4Q 2023) vykázal čistý zisk 10,6 miliardy dolárov, oproti 300 miliónom dolárov v rovnakom období pred rokom. Tržby vo štvrtom štvrťroku vzrástli o 14 % na 170 miliárd USD. Obdobie odzrkadľuje výsledky vianočnej nákupnej sezóny a októbrového podujatia Amazon Prime Day, ktoré podľa spoločnosti prekonalo jej očakávania.
Tento štvrťrok „bol rekordnou vianočnou nákupnou sezónou a uzavrel silný rok 2023 pre Amazon,“ uviedol vo vyhlásení generálny riaditeľ Andy Jassy.
Ako kúpiť akcie Amazon
Podobne ako napr. akcie Microsoft, aj akcie Amazonu (AMZN) môžete nakúpiť priamo prostredníctvom sprostredkovateľa – brokera. V našom porovnaní nájdete prehľad regulovaných brokerov, ktorí majú kvalitnú zákaznícku podporu v slovenskom alebo českom jazyku a okrem akcií ponúkajú aj obchodovanie s inými nástrojmi ako ETF fondy alebo komodity.
Predtým, ako sa rozhodnete investovať do akcií, je rozumné podrobiť spoločnosť dôkladnej analýze, k čomu môžete využiť finančné výkazy (súvaha, výkaz cash flow..) – tie firmy vydávajú formou správy označovanej ako Formulár 10-Q (správa predkladaná americkej komisii SEC). Všetky tieto dostupné informácie možno použiť na určenie tzv. vnútornej hodnoty akcií.
Keď budete mať založený účet u brokera, môžete prostredníctvom obchodnej platformy (napr. xStation, Metatrader..) zadať objednávku – akcie Amazonu majú ticker AMZN, takže pod týmto symbolom ich nájdete v ponuke inštrumentov.
Existujú tiež rôzne trhové príkazy – môžete akcie nakúpiť za aktuálnu trhovú cenu, prípadne zadať limitnú objednávku a dopredu nastaviť cenu, za akú ste ochotní nakúpiť. V prípade, že si nebudete môcť dovoliť celú akciu, môžete investovať aj do zlomkových akcií (čo umožňujú aj brokeri v našom porovnaní).
Investovanie prostredníctvom ETF
Z výkonnosti akcií Amazon môžete profitovať aj bez toho, aby ste akcie priamo nakúpili. To je možné cez ETF fondy, čiže fondy obchodované na burze. Existuje totiž niekoľko ETF fondov, v ktorých majú akcie Amazon podstatné zastúpenie (napr. vo fonde Vanguard Consumer Discretionary ETF tvoria akcie Amazonu takmer 23 % celkového portfólia ETF). Výhodou investičného nástroja ETF je aj to, že získate expozíciu aj voči iným spoločnostiam a diverzifikujete tak riziko.
Rozdelenie akcií Amazon
Prvé štiepenie akcií Amazonu sa uskutočnilo 2. júna 1998, čiže niečo vyše roka po tom, ako spoločnosť vstúpila na burzu. Išlo o akciový split v pomere 2:1 – to znamená, že kým pred rozdelením držal investor jednu akciu v hodnote takmer 86 dolárov, po rozdelení mal 2 akcie po 43 dolárov.
Objem obchodovania s Amazon akciami v nasledujúcich mesiacoch rástol a cena akcií stúpala. Druhé štiepenie prišlo 5. januára 1999 a to v pomere 3:1, tretí akciový split nastal v rovnakom roku v septembri v pomere 2:1.
Ďalší a aktuálne posledný split prišiel po viac ako 20 rokoch, dňa 6. júna 2022. Vtedy boli akcie Amazon rozdelené v pomere až 20:1. To znížilo cenu akcií spoločnosti z takmer 2 800 USD na približne 100 USD. Tým, že Amazon znížil cenu akcií, sprístupnil nákup akcií začínajúcim investorom.
Vypláca Amazon dividendy?
Amazon nevypláca, ani nikdy vo svojej histórii nevyplácal dividendy. Namiesto toho hotovosť reinvestuje späť do podnikania, aby podporil rast firmy.
Aj keď Amazon nevypláca dividendy, čo môžu niektorí investori brať ako nevýhodu, toto rozhodnutie nepoškodilo akcie – tie sú dodnes považované za prvotriedne.
V prípade, že hľadáte dividendové akcie, za pozornosť môžu stáť akcie firiem 3M (dividendový výnos 6,5 %), Verizon Communications (6,7 %) alebo AT&T Inc. (6,7 %), ktoré sú tiež súčasťou akciového indexu S&P 500.
Amazon a umelá inteligencia
Umelá inteligencia (AI) je súčasťou podnikania Amazonu už od roku 2014, kedy spoločnosť predstavila prvé inteligentné zariadenie Echo s virtuálnou asistentkou Alexa (hlasom aktivovaný AI chatbot)
V roku 2023 Amazon (a zvyšok technologického sveta) upriamil pozornosť na generatívnu umelú inteligenciu a veľké jazykové modely (LLM). Impulzom bolo spustenie chatbota ChatGPT v roku 2022, za ktorým stojí spoločnosť OpenAI. Práve veľký konkurent Amazonu – Microsoft – investoval do OpenAI 10 miliárd dolárov a nástroj ChatGPT integroval do svojho podnikania v oblasti cloud computingu.
Amazon, v snahe zmierniť náskok svojho konkurenta, oznámil investíciu 4 miliardy dolárov do startupu AI Anthropic. Firma, ktorú založili bývalí členovia OpenAI, vyvinula rodinu veľkých jazykových modelov s názvom Claude.
Vďaka investícii Amazonu sa Anthropic obrátil na AWS ako na svojho hlavného poskytovateľa cloudu a na trénovanie svojich modelov využíva čipy Amazonu. V apríli tento technologický gigant spustil službu Amazon Bedrock, ktorá umožňuje používateľom AWS vytvárať generatívne aplikácie umelej inteligencie. Namiesto pripojenia klientov k jedinému modelu umelej inteligencie, ako je napríklad GPT, ponúka Amazon Bedrock používateľom AWS prístup k celému radu takzvaných základných modelov od spoločností, ako sú Anthropic, Cohere a dokonca Meta (META), ktorá je materskou spoločnosťou Facebooku.