Japonská spoločnosť Toyota Motor predala v roku 2024 10,8 milióna vozidiel, čím sa už piaty rok po sebe stala najpredávanejšou automobilkou na svete.
V porovnaní s predošlým rokom predaj japonskej automobilky klesol o 3,7 %, čo podľa spoločnosti predstavuje prvý pokles za posledné dva roky. Pokles bol spôsobený najmä slabšími výsledkami v Japonsku, kde sa automobilka snažila vyrovnať s následkami bezpečnostných škandálov. Dcérska firma Toyoty Daihatsu sa minulý rok priznala k falšovaniu crashtestov, čo viedlo k vyšetrovaniu a dočasnému odstaveniu továrne. Jednotka Daihatsu predala o 38,3 % menej vozidiel v Japonsku a o 32,1 % menej vozidiel mimo krajiny.
Predaj značiek Toyota, vrátane prémiovej značky Lexus, klesol na domácom trhu o 13,8 % na 1,4 milióna kusov. Mimo Japonska sa predalo viac ako 8,7 mil. kusov, čo predstavuje nárast o 1 %.
Pokiaľ ide o konkurentov Toyoty, nemecký Volkswagen začiatkom tohto mesiaca vykázal pokles predaja o 2,3 % na niečo vyše 9 mil. vozidiel. Najväčšia európska automobilka má za sebou náročný rok, ktorý viedol k tomu, že prvýkrát po desaťročiach oznámila plány na zatvorenie tovární s cieľom znížiť náklady. Hoci dohoda s odbormi pomohla odvrátiť zatváranie závodov, do roku 2030 sa má v Nemecku zrušiť viac ako 35 000 pracovných miest, čo má automobilke priniesť úsporu 15 miliárd dolárov.
Toyota aj Volkswagen čelili výzvam na čínskom trhu, ktorý zostáva mimoriadne konkurenčný. Toyota v Číne predala o 3 % menej vozidiel ako v roku 2023, pričom pokles pripísala „zintenzívňujúcej sa cenovej konkurencii“ a prechodu na vozidlá s novou energiou – čo je súhrnný termín pre automobily poháňané čistými zdrojmi energie.
Toyota vlani predala viac ako 4,5 milióna elektrických vozidiel, čo predstavuje nárast o 23,2 %. Z toho viac ako 4,1 milióna tvorili hybridy, vďaka ktorým je japonská automobilka známa. Batériové elektromobily dosiahli takmer 140 000 predaných kusov, čo predstavuje nárast o 34,5 %.
Zdroje: qz.com; reuters.com