Najnovšie obchodné praktiky Donalda Trumpa vyvolali v európskom vinárskom a liehovarníckom priemysle šok. Trump ohlásil zavedenie 200 % cla na európske vína, šampanské a ďalšie alkoholické výrobky a to v prípade, že Európska únia nezruší 50 % clo na americkú whisky. Tento krok spôsobil pokles akcií veľkých európskych spoločností vyrábajúcich nápoje. Akcie amerických výrobcov liehovín však zaznamenali rast.
Americkí spotrebitelia sú hlavnými odberateľmi špičkových európskych vín a liehovín. Spojené štáty sú pre európskych výrobcov alkoholu rozhodujúcou exportnou destináciou. Podľa údajov Centra pre medzinárodný obchod sa v roku 2024 doviezli z EÚ nápoje, liehoviny a octové výrobky v hodnote 13,1 miliardy EUR. Clá takéhoto rozsahu by mohli neúnosne predražiť mnohé dovozy.
„Európska únia, jeden z najnepriateľskejších a najzločinnejších daňových a colných orgánov na svete, práve zaviedla na whisky nepríjemné 50 % clo. Ak sa toto clo okamžite nezruší, USA čoskoro zavedú 200 % clo na všetky vína, šampanské a alkoholické výrobky pochádzajúce z Francúzska a ďalších krajín zastúpených v EÚ,“ uviedol Trump na sociálnej sieti Truth.
Trumpova novinka spôsobila pokles akcií európskych výrobcov alkoholu. Akcie spoločnosti Davide Campari-Milano, talianskeho vlastníka značiek Campari, Aperol a Wild Turkey, klesli o 4,31 %. Francúzska spoločnosť Pernod Ricard, ktorá stojí za vodkou Absolut, írskou whisky Jameson a koňakom Martell, klesla o 3,97 %. Akcie holandského pivovarníckeho gigantu Heineken stratili 1,5 %, zatiaľ čo LVMH, spoločnosť s luxusným tovarom vlastniaca Moët & Chandon a Hennessy, zaznamenala pokles o 1,11 %.
Opatrenie EÚ voči bourbon whiskey – ktoré má vstúpiť do platnosti 1. apríla – bolo súčasťou 26-miliardovej reakcie na Trumpove 25 % clá na dovoz ocele a hliníka. Clá na EÚ, Kanadu, Mexiko a Čínu predstavujú hrozbu recesie hospodárstva USA. Trump pripustil, že môže nastať „prechodné obdobie“, kedy by mali podniky v USA začať viac vyrábať.
USA už teraz obchádzajú pravidlá chráneného zemepisného pôvodu európskych výrobkov, keďže americké supermarkety sú plné napodobenín šampanského, parmezánu či gorgonzoly.
Európski predstavitelia však avizovali tvrdý postoj. „Nepodľahneme hrozbám,“ vyhlásil francúzsky minister zahraničného obchodu Laurent Saint-Martin, pričom zdôraznil, že Francúzsko je „odhodlané prijať odvetné opatrenia.“
Zdroje: euronews.com; finance.yahoo.com; investicne.sk