Štvrtkovú seansu na európskych finančných trhoch zasiahol negatívny sentiment. Európske akcie klesajú, keď reagujú na nové clá amerického prezidenta Donalda Trumpa. Trump v stredu oznámil, že zavádza 25-percentné clo na všetky automobily, ktoré nie sú vyrobené v Spojených štátoch. Tieto clá na všetky vozidlá vyrobené mimo USA sa pripočítajú k už platným clám, uviedol v stredu prezident.
Akciový index STOXX Europe 600 v čase písania tohto článku odpisuje približne 0,70 %. Najviac zasiahnuté sú akcie výrobcov automobilov: akcie spoločnosti Stellantis NV strácali až 6 %, neskôr časť strát zmazali a aktuálne odpisujú 3,30 %. Podobné straty zaznamenali aj akcie automobiliek Mercedes-Benz Group AG a BMW AG. Akcie koncernu Volkswagen aktuálne strácajú 1,67 %.
Clá vo výške 25 % majú nadobudnúť účinnosť 2. apríla a ich výber by mal začať od 3. apríla. Trump okrem toho navrhol ďalšie clá na EÚ a Kanadu, čo eskaluje obchodnú vojnu a vyvoláva hrozby odvetných opatrení.
Predsedníčka Európskej komisie Ursula von der Leyenová v stredu na sociálnej sieti X uviedla, že „hlboko ľutuje“ najnovší Trumpov krok v oblasti ciel. „EÚ bude naďalej hľadať riešenia na základe rokovaní, pričom bude chrániť svoje hospodárske záujmy,“ uviedla šéfka EK.
I deeply regret the U.S. decision to impose tariffs on EU automotive exports.
Tariffs are taxes – bad for businesses, worse for consumers, in the US and the EU.
The EU will continue to seek negotiated solutions, while safeguarding its economic interests ↓— Ursula von der Leyen (@vonderleyen) March 26, 2025
Európski výrobcovia automobilov navrhli celý rad možností, ako sa vyrovnať s clami. Spoločnosť BMW uviedla, že tieto náklady krátkodobo absorbuje, zatiaľ čo Porsche navrhlo, že náklady prenesie priamo na spotrebiteľov.
Hoci nové clá zasiahnu najmä zahraničných výrobcov automobilov, ich vplyvu sa obávajú aj domáce automobilky vrátane veľkej trojky – Ford, GM a Stellantis. GM, Ford a Stellantis vyrábajú vozidlá v Kanade, Mexiku a Číne a predpokladajú vyššie výrobné náklady v dôsledku vplyvu ciel na dodávateľský reťazec automobilov.
„Naďalej sa domnievame, že ide o určitú formu vyjednávania a tieto clá by sa mohli do týždňa zmeniť… Očakávame, že v priebehu budúceho týždňa sa dozvieme viac,“ uviedol analytik spoločnosti Wedbush Dan Ives.
Európska únia sa medzitým pripravuje na rozsiahle kolo ciel, ktoré sa má na tento blok vzťahovať už budúci týždeň. Medzi možnosťami odvetných opatrení zvažuje aj nasadenie jedného z najsilnejších nástrojov obchodnej politiky EÚ, tzv. Nástroja proti nátlaku (Anti-Coercion Instrument – ACI). EÚ si od Trumpovho prvého funkčného obdobia, čiastočne v reakcii na jeho politiku, vytvorila silný súbor nástrojov, ktoré môže v reakcii na očakávané clá použiť.
Zdroje: cnbc; finance.yahoo; investicne.sk