Sme svedkami pretrvávajúcej volatility na akciovom trhu a jednou z preferovaných investičných istôt je práve investícia do vína.
David Sokolin, veľmi rešpektovaný obchodník s vínom s dlhoročnou praxou, uvádza, že IGW(“Investment Grade Wine”) by sa mal pohybovať medzi 10 až 12 percent ročne. Hovorí tiež o spomínanej nižšej volatilite v porovnaní s akciami a dlhopismi. Napríklad, od roku 2002 do roku 2007, akcie Coca-Coly vzrástli o 9,72 %. Ako príklad pre víno uvádzame prípad z roku 2005. Nakúpené Château la Mission Haut-Brion (víno z oblasti Bordeaux) sa vyšplhalo v roku 2008 na 7.800 dolárov, pričom môžete očakávať, že v roku 2018 bude jeho hodnota 30.000 dolárov, čo predstavuje 284,6% zisku! Takáto prognóza si rozhodne zaslúži vašu pozornosť.
Ako postupovať pri hľadaní správneho vína?
Hodnotu vína ovplyvňuje viacero faktorov, no za základný vplyv považujeme klasický zákon ponuky a dopytu, ktorý nám napovedá, či sa oplatí do vína investovať.
Vo svete vín prichádzajú obdobia, kedy víno dosiahne dospelosť, teda je na trhu veľmi žiadané. Ľudia ho začnú konzumovať a nastáva fáza postupného zhodnocovania vína.
Platí tu zásada: Čím je viac fliaš vína otvorených, tým je hodnota tých uschovaných vyššia.
Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje hodnotu vína, je jeho hodnotenie. Profesionálni kritici priraďujú vínu body na základe jeho vlastností, ktoré zahŕňajú čírosť a farbu vína, vôňu ,chuť a celkový dojem z vína . Najvýznamnejším kritikom je právnik a odborník na kvalitu vín s medzinárodným vplyvom, Robert Parker ml.. Na ocenenie vína vytvoril 100 bodovú hodnotiacu stupnicu, pričom ide o najznámejší bodový systém.
Uvedieme príklad z roku 2003, kedy fľaša kalifornského vína Scarecrow získala od Parkera 98 bodov zo 100. Týmto krokom zvýšil hodnotu spomínaného vína zo 100 dolárov na 1000 dolárov za fľašu. Takýto druh trhovej reakcie predstavuje veľkú nádej pre investorov, preto sa oplatí venovať pozornosť atraktívnym trhom s vínom.
Ako a kde začať s nákupom?
Nákup vína priamo od výrobcu nie je vôbec jednoduchý a odporúča sa len pre skúsených investorov a odborníkov. Najznámejšia oblasť predaja vína je vo francúzskej časti Bordeaux, kde je sústredených viacero obchodníkov a majiteľov pivníc (Château), kde víno skladu. Najlepšou cestou je vytvorenie si veľmi dobrého vzťahu s predajcom.
Oveľa jednoduchším prístupom k vínu je internet. Možno tu nájsť množstvo webových stránok zaoberajúcich sa predajom vína pre zberateľov. Táto možnosť nákupu je však rizikovejšia, pričom sa môžeme stretnúť s predajom falzifikátov či pokazeného vína.
Ďalšou formou investovania do vína sú aukčné domy akými sú Christie, Sotheby a iné.
Populárnym sa stáva i futures. Ide o spôsob nákupu vína v jeho najnižšiu cenu. Takto nakúpené víno ešte nie je vo fľašiach alebo nebolo ešte prezentované verejnosti. Môže trvať 2 roky v niektorých prípadoch aj 10 rokov (počas tejto doby víno zreje), kým bude žiadané reštauráciami a priamymi spotrebiteľmi . Výhodou je najmä diktovanie si ceny vína, ktorá bude pre vás optimálna. Ak s touto cenou kupujúci nie sú spokojní, máte právo fľašu vína držať, kým sa nenájde kupca ochotný za vaše víno zaplatiť požadovanú sumu.
Takže či už máte záujem o víno ako o aktívnu položku vašej „peňaženky“, alebo sa z vás stane vášnivý zberateľ, s investovaním do vína prichádzajú i pekné zisky.
Podľa moneymorning.com