Nemožno pochybovať o tom, že Čína patrí k najväčším spotrebiteľským trhom sveta. Západ si je rastúcej kúpnej sily tejto krajiny vedomý, preto sem zahraničné spoločnosti vysúvajú svoje predajne a závody. Aj keď sa to veľmi ľahko povie, presadiť svoj biznis v Číne nie je vôbec jednoduché.
Aj keď sa mnohí západní producenti spotrebného tovaru sťažujú na nepríjemné zásahy Pekingu, centrálna vláda nie je jediným problémom pre odštartovanie biznisu v tejto krajine. Ako raz uviedol James McGregor, ex-riaditeľ americkej obchodnej komory v Číne, čínska vláda je k západným firmám priateľská len vtedy, ak ich môže doslova využiť.
Peking totiž sleduje jediný cieľ, a to ten, že sa chce od zahraničia veľa naučiť. A učiť sa bude chcieť dovtedy, kým v krajine nevybuduje vlastných biznis šampiónov.
Ázijská krajina už pozná prípady, kedy boli čínski zamestnanci v zahraničných firmách zatknutí a odsúední pre úplatkárstvo a vynášanie obchodného tajomstva mimo podnik.
Popri centrálnej vláde majú západní podnikatelia problémy aj s regionálnym vedením. V mnohých prípadoch je to práve krajský guvernér, ktorý od zahraničných spoločností vyžaduje licencie k pozemkom, zamestnaniu a taktiež hromadu ďalších papierov, ktoré podnik potrebuje k prevádzke.
Okrem toho sa tu na získanie rôznych licencií, ktoré by mali byť vybavené v priebehu niekoľkých týždňov, čaká aj mesiace, čo spomaľuje tempo podnikania. Jednoducho tu kraľuje byrokracia, ktorú je v Číne cítiť na každom úradnom úseku.
Diskriminácia zahraničných firiem
Jednou z najväčších prekážok pre západ sú tamojšie firmy, ktoré sú čím ďalej tým viac konkurencieschopnejšie. Okrem toho je všeobecne známe, že čínska vláda uprednostňuje svoje firmy pred zahraničnými, či už z pohľadu prideľovania stimulov alebo spĺňania noriem na produkty.
Niektoré prieskumy medzi podnikateľmi potvrdili, že normy týkajúce sa produkcie, predaja či likvidácie výrobkov sú schválne nastavované tak, aby vyhovovali najmä domácim firmám.
Pre biznismenov nebola po dlhý čas príjemná ani vysoká miera inflácie, ktorá tlačila na rast mzdových a materiálových nákladov. Tá je však už niekoľko rokov na ústupe, keďže z 8 % zaznamenaných pár rokov dozadu poklesla na dvojpercentnú úroveň.
Pozitívom pre zahraničné korporácie je, že čínski spotrebitelia čoraz intenzívnejšie vnímajú kvalitu a bezpečnosť ich výrobkov. Na druhej strane sa oá zvýšenie kvality čoraz viac snažia aj domáce firmy, ktorých výhodou je hlavne nižšia cena.