V súčasnosti, keď sú akciové, dlhopisové a taktiež komoditné trhy príliš rozkolísané, sa investori čoraz viac obzerajú po nových investičných možnostiach.
Jednou z nich je aj investícia do vína, pri ktorej sa v porovnaní s akciami a dlhopismi vyzdvihuje práve nižšia volatilnosť. Aby ste na vínnej investícii neprerobili, kľúčom je pochopiť riziká, ktoré z držby aktíva tohto druhu vyplývajú.
A ako už našepkáva titulok príspevku, najväčším rizikom pri tejto investícii je likvidita. Čo to znamená? Ide o to, že nie vždy je ľahké vašu vínnu investíciu speňažiť.
Ak napríklad nakúpite akcie spoločnosti Google a ich cena sa dostane na akúkoľvek úroveň, v prípade, že sa ich rozhodnete predať, na 99,99 % nájdete kupcu. S vínom je to ale ťažšie. Ako tvrdia profesionáli, vedieť, ako predať fľašu vína, je veľmi dôležité.
Platí to najmä pri tých drahších kúskoch, kde sa kupujúci na hodnotu vína pozerá zo svojho špecifického pohľadu než z pohľadu objektívnych ukazovateľov. Jednoducho povedané, vaša fľaša vína môže dosahovať vysoké trhové hodnoty, avšak čo z toho, keď sa nenájde nikto, kto by ju za túto cenu kúpil.
A práve takéto subjektívne vnímanie hodnoty je pri víne rozhodujúcim faktorom, ktorý tvorí konečnú cenu. Okrem dopytu a ponuky sú ale dôležité aj iné vlastnosti, ktoré sa priamo či nepriamo podpisujú pod trhovú cenu vína.
Jednou z nich je hodnotenie profesionálov, ktorý posudzujú čírosť a farbu vína, ale aj jeho vôňu a chuť. Ich recenzia a konečné bodovanie má vo svete vín významné postavenie.