Veľakrát natrafili na neúspech, no zakaždým sa z neho poučili a premenili ho na svoju výhodu. Hovoríme o úspešných podnikateľoch, ktorí sa vyznačujú obrovskou dávkou vytrvalosti a taktiež odvahy. Nižšie prinášame skvelé odporúčania, s ktorými sa podelili úspešní podnikatelia a podnikateľky.
1. Skvelé odporúčanie pre všetkých začínajúcich podnikavcov má Debra Gould, uznávaná autorka a trénerka, ktorá sa so svetom delí o svoje 25 ročné skúsenosti z realitného biznisu. „Ignorujte všetkých, ktorí vám hovoria, že ste blázon a že to nebude fungovať. Nedajte sa takýmito rečami odradiť . Musíte zaujať stanovisko: Tak sa pozeraj!, hovorí podnikateľka Debra Gould.
2. Tony Hsieh (na úvodnej snímke) je zakladateľom a zároveň výkonným riaditeľom rýchlo rastúcej firmy Zappos, ktorá sa od roku 1999 rozrástla na najväčšieho online predajcu obuvi.
Ako Hsieh tvrdí, základom všetkého je dôvera v samého seba. Je pravdou, že pokiaľ nedôverujeme sami sebe, neexistuje dôvod, aby nám dôverovali ostatní. Slová riaditeľa Zapposu krásne potvrdzuje výrok Donalda Trumpa: Premýšľajte o sebe ako o armáde jedného muža, povedal raz realitný magnát Trump.
Pozri tiež: 10 spôsobov, ako si privyrobiť a vylepšiť svoje príjmy
3. Podobne, ako by ste nemali súdiť knihu podľa obalu, by ste nemali odsudzovať ľudí len na základe prvých dojmov. Neviete kto bude budúci Bill Gates, hovorí Geoff Entress, investor s rizikovým kapitálom, ktorý cez financovanie začínajúcich projektov zarobil milióny dolárov.
4. Nedovoľte, aby sa zisky vašej firmy nezmyselne rozplynuli. Reinvestujte ich späť do podnikania, radí telekomunikačný magnát a miliardár Carlos Slim Helu. „Môj otec hovorieval, že peniaze, ktoré idú mimo podnik, sa vyparujú“, spomína si Mexičan Helú.
5. Žije dynamický život a kormidluje stovky firiem. Reč je o britskom podnikateľovi Richardovi Bransonovi, charizmatickom človeku, ktorý rád chodí do terénu a skúma potreby klientov.
Branson označuje komunikáciu s ľuďmi za základ podnikania a poukazuje na jej úpadok. Dnes sa ľudia čoraz viac schovávajú za textové správy a odmietajú osobné či hlasové rozhovory, čo je podľa Bransona veľká chyba.
Jeff Bezos6. Nebojte sa experimentovať. Tak znie rada od miliardára Jeffa Bezosa, stvoriteľa najväčšieho online obchodu Amazon. Bezos tvrdí, že experimentovanie je nevyhnutná súčasť podnikania.
Dokonca aj športové tímy experimentujú, či už nákupom nových hráčov alebo zmenou štýlu hry. Sám Amazon je dôkazom experimentovania, napr. pokusy s objednávkami nad 25 dolárov zdarma, ktoré sa v dlhodobom horizonte ukázali ako prínosné.
Strach, že sa vám niečo nepodarí, vás nesmie odradiť od toho, aby ste to vyskúšali.
7. Jim Koch, podnikateľ, ktorý zrodil americké pivo Samuel Adams hovorí, že produkt sa musí odlišovať od konkurencie, či už cenou alebo kvalitou. Ak váš produkt nebude ani lacnejší ani kvalitnejší, dlho sa na trhu neudržíte, hovorí Koch.
8. O tom, aby sme sa prestali báť neúspechu, hovorí aj Sara Blakely, miliardárka, ktorá zarobila na “nápade s krajšími zadkami“. „Bol to môj otec,ktorý ma naučil nebáť sa neúspechu. Pýtal sa nás, čo sa nám tento týždeň nepodarilo. Ak sme povedali „o ničom takom neviem“, zostal sklamaný“, spomína si Sara.