Prvýkrát od revolúcie v roku 1959 si Kubánci budú môcť voľne kúpiť aj nové moderné automobily.
Kým do roku 2011 mohli ľudia predávať len autá vyrobené do revolúcie v 1959, od tohto roku sa situácia mierne zlepšila a obchodovať sa mohlo aj s novšími autami, avšak nie voľne.
Kubánski obyvatelia museli totiž dostať vládne povolenie na kúpu nového vozidla. To sa však udeľovalo predovšetkým vysokým štátnym úradníkom, vrcholovým športovcom či umelcom. S vydaným povolením sa často následne obchodovalo na čiernom trhu a to za obrovské sumy peňazí.
V súčasnosti je na ostrove evidovaných 650 tisíc automobilov, z toho je až polovica vo vlastníctve vlády. Nutnosť štátneho povolenia ku kúpe automobilu spôsobila, že až 9 z 10 kubánskych rodín je bez auta a ako dopravný prostriedok využíva bicykel, motocykel či verejnú dopravu.
Aktuálne dochádza opäť k ďalšiemu uvoľneniu a na kúpu automobilu už nebude potrebné povolenie od vlády. No vlastniť nové auto stále nebude až také jednoduché. Nové aj ojazdené autá budú totiž môcť predávať len štátni predajcovia a štát tak bude mať „páky“ minimálne na cenu, ktorá sa nachádza 400 aj viac % nad bežnou cenou vozidiel.
Havana (sxc.hu)Napríklad nový Peugeot 508 kombi sa v showroome v kubánskom hlavnom meste v Havane predáva za 262 000 dolárov, čo je osemkrát viac ako stojí napríklad v Británii.
Ani ojazdené autá nie sú o moc lacnejšie, keďže päť rokov starý Peugeot 206 sa predáva za 85 000 dolárov. Nakoľko má však drvivá väčšina obyvateľov krajiny mzdu okolo 20 dolárov mesačne, kúpa takýchto áut neprichádza reálne vôbec do úvahy.
Mnohé prijaté reformy pomaly ale isto potvrdzujú, že socialistická Kuba sa začína meniť. Vláda začala podporovať zahraničné investície, čoho dôkazom sú hotely budované kanadskými ši španielskymi investormi. Reformám podlieha aj neefektívny štátny aparát – od roku 2011 tu o prácu prišlo viac ako pol milióna štátnych úradníkov.