Samozrejme, dnešný článok nebude orientovaný na malé x-ročné deti, ktoré sa narodili do bohatej rodiny a prezrádzajú, ako míňajú tisícky a milióny (eur, dolárov,…) na všetky svoje rozmary.
Namiesto toho vám predstavím 5 mladých ľudí – vyše 20, 30 ročných – ktorí nečakali na to, kým im peniaze padnú z neba alebo ich nájdu na ulici, no išli za svojím cieľom a pomocou vlastných vedomostí sa presadili v obchodom svete.
1. Drew Houston = spoluzakladateľ Dropbox-u
„Neboj sa zlyhania, raz to musí vyjsť.“
Viete ako vznikal nápad na vytvorenie Dropbox-u? Odpoveď: „nijako“. 24-ročný Drew Houston sa v roku 2007 rozhodol, že pri čakaní na autobus využije voľný čas a spraví si na notebooku niečo do práce. Ako náhle ho vybral z batohu, zistil, že si USB kľúč s potrebnými podkladmi zabudol doma a tak sa nemôže venovať pracovným záležitostiam.
Notebook však neodložil a ako správny programátor začal písať program, pri ktorom nemal ani tušenie, ako to celé dopadne. „To, čo som vtedy vytvoril, bol základ Dropbox-u.“ V predchádzajúcom roku dovŕšil 31 rokov a jeho majetok bol vo výške okolo 1,2 biliónov amerických dolárov.
V roku 2013 mal úvodný prejav na MIT, v ktorom prezradil: „Hovorí sa, že ste priemerom 5tich ľudí, s ktorými trávite najviac času. Ak by som sem neprišiel, nestretol by som Adama, nestretol by som svojho úžasného spoluzakladateľa Arasha a nevznikol by Dropbox. Jedna vec, ktorú som sa naučil je taká, že byť obklopený inšpirujúcimi ľuďmi je rovnako dôležité ako byť talentovaný a ťažko pracovať.“
2. Anton Kathrein Jr. = tretia generácia rodiny, ktorá vlastní spoločnosť Kathrein Werke AG
V roku 1919 založil Antonov starý otec firmu Kathrein Werke AG, ktorá je v súčasnosti najstarším výrobcom antén na svete. Po ňom prebral vedenie Antonov otec, ktorý však predčasne a náhle zomrel v roku 2012, kedy mal Anton len 28 rokov. Stal sa tak riaditeľom podniku, ktorého hodnota dosahovala viac ako 1,8 miliardy amerických dolárov.
Mnohí z vás si teraz určite hovoria, že on nemusel tvrdo drieť aby sa stal úspešným. To je pravda, no po nastúpení na svoju pozíciu riaditeľa zažíval časy, ktoré sa dajú prirovnať ku ťažkým začiatkom rozbiehania akéhokoľvek podnikania. Od rána do večera – popri samotnom riadení spoločnosti – študoval všetky detaily výroby, spracovania, distribúcie, aby sa oboznámil so všetkým, o čom doposiaľ nemal žiadne potuchy. Aby toho nebolo málo, jeho schopnosti podkopávali samotní investori spoločnosti a neboli veľmi ochotní spolupracovať.
3. Mark Zuckerberg = zakladateľ Facebook-u a jeho výkonný riaditeľ
„Vo svete – v ktorom sa všetko mení veľmi rýchlo – jediná stratégia, ktorá zaručuje zlyhanie, je neriskovať.“
O vývoji Facebook-u bolo už veľa popísaného (natočil sa aj film) a preto sa v tomto ohľade nebudem opakovať. Mark bol mladým mužom, ktorého nápad sa presadil, hádam v celosvetovom meradle a vďaka tomu sa môže tešiť veľkému úspechu a objemnému miliardovému majetku.
Jedno je však isté – možno mal tento mladý zakladateľ šťastie, no jeho schopnosť – chápať modernú spoločnosť a predvídať, čo bude zajtra či o niekoľko mesiacov neskôr – ho dostala tak ďaleko.
4. Dustin Moskovitz = spoluzakladateľ Facebook-u a Asano-a
„Nestačí byť podnikateľom, omnoho dôležitejšie je prísť so skutočne dobrou myšlienkou.“
Práve tento mladý muž, ktorý bol Markovym spolubývajúcim, pomohol Zuckerbergovi naštartovať Facebook na Harvardskej univerzite, no viesť daný projekt už neostal a odišiel.
Netrvalo dlho a podieľal sa na spolu založení populárnej softvérovej značky Asana, ktorá sa zaoberá vývojom aplikácie, ktorá by podľa neho mohla v ďalekej budúcnosti nahradiť samotný e-mail.
Úvodná foto: Flickr