Preteky o ovládnutie budúcnosti vo výrobe elektrických vozidiel pokračujú. Spoločnosť Volkswagen tento týždeň oznámila, že do roku 2030 postaví v Európe šesť tovární na výrobu batérií s kapacitou 240 GWh a investuje 400 miliónov eur do infraštruktúry nabíjania elektromobilov v spolupráci so spoločnosťou BP. Tiež si kladie za cieľ znížiť náklady na výrobu o 50 percent.
Volkswagen sa púšťa do tvrdého boja
Volkswagen tiež mení typ batérií na prizmatické batérie, rovnako ako Tesla. Preberá navyše pod seba švédskeho výrobcu batérií Northvolt. Volkswagen tým dáva najavo svoj agresívny záväzok prejsť na elektromobilitu a predstihnúť spoločnosť Tesla.
Volkswagen v utorok oznámil výsledky za 4. štvrťrok a celý rok 2020. Tržby firmy dosiahli 221 miliárd eur, čo je medziročne menej o 12 percent. Vzhľadom na globálnu pandémiu sú to prijateľné výsledky. Volkswagen súčasne oznámil, že jeho cieľom je predať tento rok jeden milión elektrických vozidiel, čo by z nemeckého výrobcu automobilov urobilo svetového lídra trhu. Manažment má dokonca v pláne do roku 2030 ovládnuť polovicu globálneho trhu elektromobilov.
Generálny riaditeľ spoločnosti hovorí, že pre zákazníkov bude v budúcnosti kľúčová najmä rýchlosť nabíjania a rovnako tak sieť servisov. Jednou z ciest k rýchlejšiemu dobíjaniu sú batérie s pevným elektrolytom. Tie bude vyrábať spoločnosť QuantumScape, ktorá už patrí do portfólia Volkswagenu od roku 2012. Trh na tieto správy reagoval pozitívne a poslal akcie Volkswagenu od začiatku mesiac nahor o 25 percent.
Tesla ťaží zo svojho náskoku
Na druhej strane niektorí analytici hovoria, že Tesla stále disponuje voči konkurencii náskokom o štyri až päť rokov, najmä v oblasti batériových technológií. Tesla by si tak podľa nich mala obhájiť svoje vedúce postavenie na trhu. Prirovnávajú ju k spoločnosti Apple v sektore mobilov, zatiaľ čo Volkswagen by mal hrať len druhú ligu, podobne ako Samsung a jeho mobilná divízia.
Podľa nášho názoru však porovnanie odvetvia inteligentných telefónov s automobilovým priemyslom nedáva zmysel. Sú totiž medzi nimi veľké rozdiely. Automobily sú oveľa zložitejšie ako mobily. Sú oveľa drahšie, ich opravy a služby sú oveľa nákladnejšie. To znamená, že široká sieť služieb a servisov je veľmi dôležitá. Spoločnosť Tesla má v tomto smere v Európe veľké nedostatky.
Konkurencia na trhu elektromobilov silnie
V Saxo Bank si myslíme, že automobilový priemysel bude ešte nejaký čas silne komoditným priemyslom s nízkymi maržami. Zisky sa však začnú pomaly presúvať zo spaľovacích motorov k elektromobilite. V budúcnosti bude aj v automobiloch existovať priestor pre zábavný obsah, avšak obmedzuje ho krátky čas strávený v automobiloch. Technológia samoriadiacich automobilov by mohla prispieť k urýchleniu vývoja v tejto oblasti.
Rok 2021 tak bude pre Teslu náročným rokom. V Európe a Číne sa konkurencia pritvrdzuje a Tesla bude musieť naďalej budovať výrobné kapacity. Firma stráca trhový podiel v Európe, ktorá je najväčším svetovým trhom elektromobilov, a zažíva cenový tlak aj v Číne. Na americkom trhu si celkom dobre vedie konkurenčný nový Ford Mustang Mach-E.
Tesla zažíva zvýšenú konkurenciu a podľa nášho názoru jej najväčšia výhoda, teda to, že boli prvými s dostupnými elektrickými vozidlami, sa postupne vytráca, rovnako ako náskok firmy v technológii batérií. Nasledujúce roky nám ukážu akou trajektóriou sa bude Tesla a celý sektor elektromobilov uberať.
Peter Garnry, akciový analytik Saxo Bank