Na prelome 18. a 19. storočia nastal v Anglicku a Walese „kanálový boom“. Bolo to obdobie intenzívnej výstavby vodných ciest a špekulatívnej kanálovej mánie. Ľudia investovali svoje ťažko zarobené peniaze prakticky do každého projektu kanálov. Práve tie zohrali obrovskú úlohu v priemyselnej revolúcii v čase, keď neexistovali vlaky ani diaľnice. Keďže jediným dostupným dopravným prostriedkom boli konské záprahy, vodné cesty boli spôsobom, ako urýchliť obchod a podporiť industrializáciu. Kedy a prečo vôbec táto kanálová mánia začala?
Začiatky kanálového šialenstva
Hoci kanály existovali už od rímskych čias, umenie ich budovania zaniklo s rozpadom Rímskej ríše. V 60. rokoch 16. storočia začalo Francúzsko s výstavbou kanála Canal du Midi, ktorý mal spojiť Stredozemné more s Atlantikom a umožniť prepravu pšenice. V 50. rokoch 17. storočia navštívil Francis Egerton, vojvoda z Bridgewateru, kontinentálnu Európu. Keď videl Canal du Midi, bol natoľko ohromený, že sa po návrate do Anglicka v roku 1759 rozhodol vybudovať kanál zo svojej bane priamo do Manchestru. V praxi to znamenalo zníženie ceny prepravy uhlia z jeho kolkárne vo Worsley k zákazníkom v Manchestri.
Kanál Bridgewater s dĺžkou 10 míľ sa stal prvým priemyselným kanálom v Británii. Následne bola vo Worsley vybudovaná sieť podzemných vodných ciest. Aj napriek tomu, že vojvoda sa veľmi zadlžil, po vybudovaní kanála sa cena uhlia znížila na polovicu a vojvodove zisky prudko vzrástli.
Úspech Bridgewaterského kanála podnietil vznik ďalších kanálov ako napríklad Trent & Mersey, Coventry Canal, Oxford Canal a Staffordshire and Worcestershire Canal. Za pár rokov tak vzniklo približne 3 540 km kanálov, ktoré spájali takmer všetky továrne a priemyselné mestá v Británii. Sieť sa využívala aj na distribúciu zahraničného tovaru prichádzajúceho do Británie.
Rozmach fenoménu kanálového investovania
Hoci kanály predstavovali lacnejší spôsob prepravy tovaru, ich výstavba bola nákladná a vyžadovala si veľké počiatočné investície. Práve tento fenomén sa stal príležitosťou pre mnohých špekulantov, ktorí to považovali za príležitosť rýchleho zisku. Hoci náklady na výstavbu kanálov často prekračovali pôvodné odhady, ľudia si boli istí návratnosťou, a tak do projektov húfne investovali.
V Liverpoole bola napríklad založená burza cenných papierov na výmenu akcií kanálov. V priebehu jediného mesiaca, októbra 1792, stúpli akcie kanála Grand Junction Canal – vybudovaného z Braunstonu v Northamptonshire k rieke Temža v Brentforde z približne 100 libier na 473 libier. Vzhľadom na bublinu v Južnom mori sa v parlamente diskutovalo o tom, či nie je potrebné obchodovanie s akciami tohto druhu obmedziť.
Prasknutie kanálovej bubliny
Vo februári 1793 vyhlásilo Francúzsko vojnu Anglicku a Holandsku. Inflácia začala stúpať, v dôsledku čoho sa objem investícií do kanálov znížil. Akcie kanála Grand Junction klesli do roku 1795 na približne 100 libier.
V 20. rokoch 19. storočia začala mánia utíchať, keďže pozornosť špekulantov upútal parný stroj. O pár rokov neskôr sa začali budovať železnice, ktoré boli hlavnou hrozbou pre rozmach kanálov. Železnice priniesli ďalší pokles nákladov na dopravu a mnohí investori začali investovať do železničných projektov. V polovici 19. storočia sa železnice dostali do popredia a vytlačili kanály do zabudnutia. Tento úpadok trval viac ako 100 rokov.
Zdroje: canalrivertrust.org.uk; cnbc